Theis og Magnus Thesbjerg Jensen nægter at gå på kompromis med kvaliteten, når de laver nyfortolkninger af danske grillretter. Snart åbner brødrene bag Brødrenes Original endnu et sted i Aarhus – denne gang i lokaler på Borggade.
Måske har du allerede sat tænderne i Svinet. Eller Dellen. Eller Bøffen. Eller Veggie.
Sultne aarhusianere har nemlig kunne besøge Brødrenes Original på forskellige lokationer rundt om i byen siden sidste sommer, og i efteråret rykkede en farverig food truck ind hos madtorvet Tørv på Aarhus Ø.
Snart er der endnu et sted, du kan stille din trang til ribbens- frikadelle-, bøf- og vegetarsandwich, for Theis og Magnus Thesbjerg Jensen, brødrene bag Brødrenes Original, åbner nemlig et nyt sted på Borggade 12b i Aarhus C søndag den 12. juni.
Ganske som i den rullende food truck og på Tørv er konceptet klassiske danske grillretter. Og så alligevel ikke.
”Det handler ikke om at opfinde den dybe tallerken, men om at tage hvert enkelt element i en sandwich og finde ud af, hvordan vi gør det lidt bedre med lidt større respekt for råvarerne,” fortæller Theis Thesbjerg Jensen.
”I stedet for sesambollen bruger vi en surdejsbolle fra Schulstad. Vi rører vores egen mayonnaise. I stedet for at slå hul på en konservesspand med agurker – så sylter vi dem selv. Vi råmarinerer vores egen rødkål. Ribbenstegen er fra danske fritgående grise frem for det billigste alternativ i køledisken. Alt det løfter oplevelsen. Grillmad er ikke et svært produkt, men vi har valgt ikke at gå på kompromis med de enkelte dele.”
Struktur, friskhed og knas
Opskrifterne tager udgangspunkt i de smage, brødrene kender fra deres egen bedstemors køkken.
”Vi har skruet lidt op for det hele, så den der bløde, lune frikadelle får mere pang på for eksempel peber og løg. Det, der kendetegner dansk mad, er jo ofte blødt, fedt, salt og kogt, men vi vil gerne give maden mere struktur, friskhed og knas,” fortæller Theis Thesbjerg Jensen, mens Magnus Thesbjerg Jensen byder ind:
”Vi laver mad, der ligger vores hjerter nært. Jeg ved ikke, hvor mange gange vi har været hos bedstemor og spist ribbensteg og frikadeller – og elsket det. Så vi var ikke i tvivl om, at det var det her, vi skulle gøre, men vi vil gøre det på vores egen måde. Lave det fra bunden præcis som vi kan li’ det. For hvorfor gå på kompromis, når det modsatte er stort set lige så nemt?”
Konceptet er også udtryk for tendenser i markedet og et billede på de kunder, som Brødrene Original henvender sig til, mener Theis Thesbjerg Jensen, der selv studerer på Aarhus School of Business.
”Vi ser en generation af restaurationsgæster – os selv inklusive – som ikke finder sig i det samme, som ældre generationer måske gør. Vi stiller krav til helt andre og nye ting: ophav, råvarer, service, visuelt udtryk. Det er hele paletten, man skal have, hvis man skal appellere til de nye kunder,” mener han og fortsætter:
”Vi er jo faktisk gået op i kvalitet, siden vi begyndte. Vi startede ud med, at vores kød ’bare’ var dansk, for vi kunne ikke forhandle os til en pris, hvor der var en forretning i det for os. Men målet har hele tiden været, at så snart vi havde noget forhandlingsstyrke, så skulle vi have fritgående, dansk kød. Det var en milepæl, da det lykkedes, så vi med ro i maven kan sælge et produkt, vi har det godt med.”
Læs også: BIKS: “Der skal være plads til, at folk kan fortælle røverhistorier over disken”
Troede på efterspørgsel
Det er godt et år siden, at Magnus og Theis Thesbjerg Jensens food truck for første gang rullede ud i de aarhusianske gader. Idéen til Brødrenes Original opstod omtrent seks måneder tidligere, i december 2020.
”Vi havde holdt jul i Norge med vores forældre og sad på vej hjem i bilen med en ordentlig julesandwich i hænderne – og så undrede vi os egentlig bare over, hvorfor vi ikke kunne få noget tilsvarende take away-grillmad i Aarhus. Både pizza og burgere er blevet nyfortolket flere gange, men grillmaden er forblevet de samme fritter, den samme tuberemoulade, den samme brune sovs. Så vi blev enige om, at det var noget, vi skulle undersøge nærmere,” fortæller Magnus Thesbjerg Jensen.
Vel hjemme i Danmark brugte Theis Thesbjerg Jensen to uger fuld tid på at lave en markedsundersøgelse, hvor han kiggede på alt fra indkøbs- til salgspriser, lokation og konkurrenter.
”Alt det, jeg syntes var relevant for at vurdere, om der var fundament for en forretning,” siger han.
”Det var under coronanedlukningen, og jeg var gået fra at være en ekstrovert studerende til at sidde alene derhjemme uden at måtte se mine venner. Det var virkelig hårdt, og det var faktisk tæt på at knække mig. Men med det her fik jeg en ild for noget, som var vores eget, og som jeg syntes var megafedt at bruge tid på. Så ugerne fløj afsted, og jo mere jeg kiggede ind i det, jo mere så jeg et hul i markedet i Aarhus og Jylland generelt. Der er selvfølgelig rigtig gode steder med grillmad af den klassiske slags, men vi troede på, der var efterspørgsel på noget andet. Noget nyt.”
Fuld smadder
Efter et par ugers betænkningstid hver for sig blev brødrene enige om, at det her var en god idé.
”Siden har vi ikke set os tilbage. Det har bare været fuld smadder,” som Magnus Thesbjerg Jensen forklarer det.
I hjemmekøkkenet afprøvede de to autodidakte brødre opskrifter af, eksperimenterede og testede deres sandwich på venner og bekendte. Snævrede mulighederne ind til for eksempel to slags boller og to slags rødkål.
”Det var meget ned i detaljen,” husker Magnus Thesbjerg Jensen.
Oprindeligt ville brødrene gerne have begyndt rejsen i et lokale som det, de nu sidder i på Borggade. Men netværket og økonomien var ikke til det, fortæller Theis Thesbjerg Jensen.
”Skal du have fat i noget her i Aarhus, skal du være virkelig hurtig. Eller kende en onkel eller en fætter eller noget helt tredje, som kan hjælpe dig. Netværket er enormt vigtigt,” siger han.
Læs også: På Nögen i Aarhus ved du ikke, hvad du får serveret
Unge knejter
Alternativet blev en kørende food truck med faste holdepladser rundt om i byen – og det er der helt klart også en værdi i, siger Magnus Thesbjerg Jensen.
”Med sådan en kunne vi køre rundt i hele Aarhus, og kunderne lærte os lige så stille at kende. De vidste, at når de så den farvestrålende vogn, hov, så var Brødrenes der.”
De faste holdepladser var dog ikke helt nemme at få adgang til for de to brødre på henholdsvis 22 og 25 år.
”99 procent af dem, vi snakkede med, var sådan: ’Nej! Hvem er I? Unge knejter.’Det var en rigtig hård proces. Der var virkelig mange, som ikke tog os seriøst og ikke så potentialet. De sagde nej, før vi overhovedet fik lov til at fortælle, hvad vi kom med,” fortæller Theis Thesbjerg Jensen.
Søgte personale på dag tre
Vendepunktet kom med tre managere i henholdsvis Føtex Food i Ceres Byen, Fakta i Åbyhøj og Fakta i Risskov.
”Her fik vi fat i unge ansvarlige, som så potentiale og idé i, at vi var med til at hive kunder til butikken,” siger Theis Thesbjerg Jensen.
Mandag og tirsdag var Brødrenes Original derfor i Risskov. Onsdag og torsdag i Åbyhøj. Fredag og søndag i Ceres Byen.
”Vi har et stort netværk blandt unge mennesker i byen, som bakker os op, og vores åbningstilbud blev set af næsten 45.000 på sociale medier – uden vi betalte for det. Så i åbningsweekenden blev vi væltet helt bagover, og der var 50 meter kø fra vi åbnede, til vi lukkede. Vi var nødt til at søge personale på dag tre. Og vi sov stort set ikke de første tre måneder,” husker Theis Thesbjerg Jensen.
”Det var hård drift. Men megafedt. Og det gav fundamentet for en forretning, så vi fik skabt et brand, øget kendskabsgraden og havde økonomi til at skalere.”
Læs også: Kolos Kiosk er både kiosk, vinbar og madsted
Fundamentet faldt
Brødrenes deltog også i Aarhus Festuge, og mens de havde mere travlt end nogensinde med at lange sandwich over disken til aarhusianene, fik de en besked, der vendte op og ned på det hele.
”Vi fik at vide, at vi ikke længere måtte have fast holdeplads i Ceres Byen. Og det trådte i kraft med øjeblikkelig virkning. Fundamentet for vores forretning faldt den samme dag, som vi havde slået salgsrekord under Festugen. Det var meget specielt,” siger Theis Thesbjerg Jensen.
Omstændighederne tvang Magnus og Theis Thesbjerg Jensen til atter at tænke kreativt, og de fik nys om, at der var ved at ske noget nyt på Hveensgade på Aarhus Ø.
Brødrene fik at vide, at de med deres storytelling og store armbevægelser ville være et perfekt match til det kommende madtorv Tørv.
”Det var fedt at flytte sig rundt i byen hver dag, men der var også virkelig meget arbejde i det. Så vi købte ind på Tørv som de første og stod der med vores food truck i de kolde måneder fra oktober og frem. Og det var ikke en god forretning,” smiler Theis Thesbjerg Jensen.
Magnus Thesbjerg Jensen ryster på hovedet.
”Efterår og vinter er jo ikke ligefrem højsæson for at spise udendørs. Så det var ikke en nem periode,” fortæller han.
”Det var nogle hårde måneder, hvor vi igen skulle sørge for det hele selv, for vi havde ikke råd til lønninger som før. Men vi havde en fast holdeplads, og vi troede rigtig meget på visionen for projektet. Og så tog vi de økonomiske tæsk, der fulgte med,” uddyber Theis Thesbjerg Jensen.
En uventet mulighed på Borggade
Heldigvis kunne de nærtliggende medarbejdere på byggepladserne se en værdi i, at der blev solgt mad fra 11.00 til 20.00 alle ugens dage, og frokostsalget betød, at Brødrenes overlevede vinteren ud på madtorvet.
Og så, i slutningen af februar 2022, skete der pludselig noget uventet. To lejemål på Borggade blev sat til salg, da indehaver af restauranten Passione & Enoteca, Marcello Passalia, gik bort efter kort tids sygdom.
Ejerne bag Gusto på Borggade 10, Andreas Aarvig og Nikolaj Engell-Hansen, tog fat i Magnus og Theis Thesbjerg Jensen. Var de interesserede i at overtage en del af lejemålet?
”Omstændighederne var triste, og det var meget specielt at være i en forhandlingsproces med mennesker, der er i sorg og har mistet. Men vi landede et godt sted i samarbejde med drengene inde ved siden af, og vi fik lov at splitte lokalerne op, selvom de egentlig var sat til salg sammen,” fortæller Theis Thesbjerg Jensen.
Læs også: Hos Gusto er der højt til loftet, surdejspizza på tallerkenen og naturvin i glasset
Lunt og barnligt
Og nu sidder de her. På Borggade 12b. Da Smag Aarhus er forbi, er der stadig pap for vinduerne og byggerod i lokalet, men brødrene glæder sig helt vildt, at til de kan slå dørene op.
På væggene er de karakteristiske graffitimalede pangfarver, som fremadrettet skal inkorporeres endnu mere i Brødrenes brand.
”Vi skød lidt med spredehagl i begyndelsen for at finde ud af, hvad der visuelt gav størst genkendelighed. Og vi har fundet ud af, at det ikke er vores logo eller navn, men farverne, som børn peger på, og de voksne husker. Det er lune og glade farver, en lille smule barnligt, og det går godt i spænd med vores underliggende tema – ’Husk hyggen’,” forklarer Theis Thesbjerg Jensen.
Menuen på Borggade bliver den samme, som gæsterne kender det fra Tørv.
”Konceptet er en til en. Det er take away, men med enkelte siddepladser her i lokalet. Du får din sandwich og dine fritter i en paper bag, og så kan du blive eller tage maden med udenfor,” forklarer Magnus Thesbjerg Jensen.
Et helt andet sted som brødre
Arbejdsfordelingen brødrene imellem er også den samme som før. Magnus er ansvarlig for mad og drift, mens Theis står for administration og udvikling.
Netop samarbejdet har gjort en kæmpe forskel for Magnus og Theis Thesbjerg Jensens indbyrdes forhold som brødre.
”Én af grundene til, at vi begyndte på det her, var, at vi gerne ville lære hinanden bedre at kende. Og vi er helt klart kommet tættere på hinanden. På både godt og ondt. Heldigvis mest godt,” smiler Magnus Thesbjerg Jensen.
Theis Thesbjerg Jensen nikker.
”Der har helt sikkert været nogle hårde snakke undervejs, og det er bare aldrig nemt at skulle erkende over for sin bror, hvad man er god og knap så god til. Og når du arbejder 100 timer om ugen og stort set ikke sover, så kommer du altså ud i ekstremerne. Men det er også der, der rykker. Det er helt vildt at tænke på, at det kun er et år siden, vi startede. I dag er vi et helt andet sted som brødre,” slutter han.
Brødrenes Original vil holde åbent på både Hveensgade og Borggade alle ugens dage fra klokken 11.00 til 21.00.