En sund livsstil er noget som mange stiler efter, men hvad er egentlig de vigtigste faktorer for at leve sundt? Overordnet set handler det om at finde en balance, der gør at du holde livsstilsændringen i længere tid, og ikke falder af på den efter en uge. Vær derfor realistisk i forhold til dine mål, og start med en ting ad gange, i stedet for at gøre alt anderledes på en gang.

 

Man er hvad man spiser

For de fleste kommer det ikke som et chok, at vores kost har en kæmpe indflydelse på vores overordnede sundhed. Derfor er det et godt sted at starte, når man har planer om at ændre sin livsstil til det sundere. En god tommelfingerregel er, altid at spise så groft som muligt. Det gælder både for grøntsager og for kornprodukter. Vælg for eksempel kål frem for icebergsalat, og fuldkornspasta i stedet for den kridhvide version – de grove varianter er fiberrige og mætter mere.

Udover at spise groft, skal du selvfølgelig gå efter at få så mange grøntsager som muligt. Du kan både lave salater, supper, smoothies og varme retter med masser af grøntsager, så der er ingen dårlige undskyldninger. Undgå desuden sukker, hvidt brød, pasta og kaffe og alkohol så vidt muligt. Jo længere tid på sund kost, jo mere vil du kunne mærke forskellen i din krop.

 

Få masser af motion

Bevægelse er en vigtig del af en sund livsstil, fordi det blandt andet hjælper kroppen af med affaldsstoffer og ophobet væske. Motionen kan du både få i form at løb, styrketræning eller fitness – men du kan også vælge at tage cyklen på arbejde, gå lange ture, dyrke yoga eller gå til dans. Finder du en måde at være aktiv på som du rent faktisk nyder, vil det også være nemmere at inkorporere i din hverdag, også selvom du har travlt.

Foretrækker du at kunne træne selv og ikke være afhængig af hverken andre mennesker eller åbningstider i fitnesscentret. er der masser af motion der kan foregå i stuen, i haven eller i skoven. Uanset hvilken sportsgren eller motionsform du har kastet din kærlighed på, kan det være en god idé at investere i forbrugertestet sportsudstyr, så det er lidt lettere at komme i gang og så du har de bedste forudsætninger for at komme i gang i med træningen.

 

Gør noget godt for din krop

Der er mange måder at gøre noget godt for sin krop på. For nogen er det at træne og være stærk, for andre er det at få en massage, og for nogen er det at få bugt med fysiske skader og skavanker. Er det tilfældet for dig, kan du besøge en fysioterapi-klinik i Århus. En budgettet lidt stramt efter jul og nytår, kan du lokke din kæreste til at give dig en massage, eller selv lave en lille spa-dag, hvor du plejer hele kroppen. Det kan også være en god idé at bruge mere tid udendørs – frisk luft gør underværker for krop og sind.

En anden, nem og nødvendig, måde at gøre noget godt for din krop på, er ved at få god søvn og nok af det. Når du sover, bliver din krop genopbygget, dit immunforsvar kommer i gang og din psyke får lov til at tage en slapper og bearbejde alle dagens indtryk.