Enhver ved, at man skal spise varieret for at få dækket sine behov igennem kosten. Selvom det er et godt råd, efterlader det dog stadig mange med en nagende tvivl – for spiser du mon varieret nok, eller er der et vigtigt område, hvor du ikke er dækket godt nok ind? Særligt for folk, som træner meget, kan det være en altoverskyggende tvivl at gå rundt med, da det her er særligt vigtigt, at kroppen får, hvad den behøver for at genopbygge sig selv.

 

Variation behøver slet ikke være så problematisk

De fleste af os har en tendens til at have retter og fødevarer, vi særligt godt kan lide – og så er det da blot helt naturligt, at vi spiser disse mere end andre typer af mad. Det er ikke nødvendigvis et problem, så længe du stadig sørger for at variere dit indtag med en bredere række af forskellige andre typer fødevarer.

 

Husk i særlig grad at variere med forskellige typer fuldkorn og grøntsager. Som hovedregel er det ikke nok blot at spise frugt, og i stedet bør du tænke på mad, der tager længere tid for kroppen at arbejde med. Protein er i særlig grad vigtig, hvis du træner, så sørg for at finde gode kilder hertil.

 

Slip tvivlen med supplerende kosttilskud

Der er altså rig mulighed for at blive dækket godt ind via en sund og varieret kost. Er du alligevel i tvivl, kan det føles som en lettelse at supplere med sporadiske kosttilskud. Det er vigtigt ikke at overgøre det, men med de rette tiltag kan du vide dig sikker på, at din krop får alle de byggesten, den har brug for.

 

Er du nysgerrig, kan du læse meget mere om for eksempel protein i mad, både i sin naturlige form men også i forbindelse med tilføjelser, som du kan bruge i madlavningen i form af kosttilskud.