Der er kamp om opmærksomheden blandt restauranterne i det århusianske bybillede. Eksperter mener at konkurrencen blandt restauranterne er godt både for dem selv, og for selve byen. Man må sige at den konkurrenceprægede forretningsmodel, er ved at overtager Danmark. I USA har de i mange år praktiseret modellen med de velkendte ”foodcourts”. Hvis man er i indkøbscenter i USA, så kan man altså kun få med i disse foodcourts, hvor alle restauranter er samlet i en form for kantine. Det samme koncept er ved at komme til Danmark med steder som papirøen i København, Storms pakhus i Odense og Aarhus street food.
Fordelene
Der er mange fordele at drage fra disse foodcourts, da indkøbscentre eller Århus kommune gerne vil have et bredt udvalg af restauranter i deres by. Førhen har der fx være de store vindere, som tog alt omsætningen i en by, som fx McDonalds i fastfood branchen. Før street food kom til, ville der ikke være plads til at alle restuaranter ville kunne overleve, hvor man nu med street food giver plads til flere restauranter. Det giver også mulighed for at kunderne kan spise forskellig mad, og blive eksponeret for mange forskellige valgmuligheder. Hvis en familie på 4 skal ud og spise, eller en vennegruppe på 6 mennesker, så har alle mulighed for at vælge lige netop det de vil have, og ikke kun være begrænset til 1 restaurant.
Kamp om opmærksomheden
Det århusianske byliv vokser i hast med alle de restauranter der pludselig blusser op, og der er også stor kamp om opmærksomheden. På Aarhus street food, er der fyldt med banner og skilte, som potentielle kunder bliver eksponeret for, og med den store konkurrence gælder det også om at udskille sig blandt de andre restauranter – køb skilte og bannere her. Konkurrencen er med til at få restauranterne til at gøre noget ud a dekorering, som også gør at Aarhus street food er yderst hyggeligt indrettet idag.