Private labels hos supermarkederne

De danske forbrugere er blevet mere bevidste omkring private labels, og hvordan de skal spottes, når de står på hylderne i supermarkederne. Flere og flere private labels fylder mere i supermarkederne, og danskerne ser ud til at være glade for disse mærker. Læs mere her og bliv klogere på, hvad private labels går ud på, og hvordan du spotter dem.

Sådan spotter du private labels

Private labels er de varer, som butikskæden ejer og sælger. Det er eksempelvis Coop eget mærke eller Budget, som de fleste gængse danskere kender. Supermarkedernes private labels kan spottes lettest ved første øjekast på emballage og design. Derudover finder man ofte et bredere sortiment under en privat label. En god tommelfingerregel er, at du ofte kan finde mange flere varer under private labels, end du kan med andre producenter.

Eksempelvis vil du finde mange flere kødvarer under mærket Budget, som er Føtex’ eget private label, der er forholdsvis billigt. På samme måde vil du finde det private label, Coop fra Kvickly, Velsmag fra Netto eller Vilstrupgård fra Lidl. De er alle danske, private labels, der konkurrerer med andre producenter ved at de sælger varerne til lavere pris samtidig med, at de i stor grad ligner varer fra andre producenter.  Hver supermarkedskæde har deres helt eget private labels – du kan eksempelvis ikke købe Budget-varer hos supermarkedskæden, eller Vilstrupgård hos Netto.

Bliv klogere på hvad du spiser 

I dag anvender de fleste deres mobiltelefoner til at skrive huskelister ned, når de eksempelvis er på indkøb. Her viser det sig, at det faktisk er en glimrende idé at tage mobiltelefonen med på det daglige indkøb.

Du kan nemlig hive telefonen frem, hvis du står og undrer dig over hvad for noget kød, du køber fra supermarkedet – det er med til at gøre, at forbrugere bliver mere bevidste omkring deres køb. Det fungerer på den måde, at du bruger mobiltelefonen til at scanne stregkoden på varen, så du kan få en besked om den specifikke vares oprindelse. Hertil vil du for eksempel kunne finde ud af, hvor kødet stammer fra, hvornår det blev produceret og pakket ind.

Private labels sammenlignet med andre producenter

Internationale og andre producenter skildrer sig først og fremmest ud med kvalitet og let genkendelighed – det gælder for både emballagen og for indholdet.

Kunderne kan nikke genkendende, når de ser de populære varer, og har måske også større tillid til dem af den grund. Når kunderne køber fra større internationale producenter, er fordelen for dem, at de køber kvalitetsvarer, der er i konstant kamp om innovation og kvalitet.

I sidste ende er der flere fordele for kunderne, når de køber produkter fra private labels i supermarkeder. De kan nemlig købe varer, der ligner, smager, dufter eller fungerer akkurat på samme måde som varer fra andre producenter – samtidig med at der er en del penge at spare i længden. Det er tydeligt, at der i fremtiden vil være mere plads til de private labels på supermarkederne, hvorfor man som kunde i et dansk supermarked med fordel kan købe varer fra danske private labels.