Foto: Pixabay.

Guide: Sådan får du succes med en butik eller café i Aarhus

Artiklen er udarbejdet sammen med Bentbrandt.dk og ejendomstorvet.dk. Der vil forekomme sponsoreret indhold.

Annonce: Har du besluttet dig for, at det er på tide at udleve drømmen om en lille café i Aarhus’ latinerkvarter eller at åbne din helt egen butik? Her får du gode råd til, hvordan du får gang i det hele, og hvordan du kan jagte en store succes. For selvom Aarhus er en stor by, så er der også mange konkurrenter til dig, og det skal du forberede dig godt på. Vi klæder dig på, så du er kampklar og topmotiveret.

Caféens tjekliste
Vil du gerne åbne en café, så er der en masse praktiske ting, du skal have styr på, før du kan åbne dørene op. Først og fremmest skal du bestemme dig for det koncept, du ønsker din café skal have. Det er altid vigtigt med en retning på ens café, så den ikke svinder op i mængden af andre. Find ud af, hvad din store drøm er. Er det en 100% vegansk café, skal du være med på den moderne mad eller noget helt tredje?

Samtidig skal du have kontakt til leverandører, der kan stå for leveret af fødevarer og storkøkken, som er alle de køkkenartikler, du måtte have brug for. Det kan være alt fra patroner til flødeskum og til plastikbøtter. Især en leverandør af fødevarer er vigtigt, så du kender til det udvalg, som du har.

Til butiksejeren
Når du skal åbne en butik, så er du afhængig af, at der er den rette butik til leje i Århus. Her kan du med fordel benytte dig af de online sider, der udlejer butikslokaler i Aarhus. Du kan også tage en gåtur i dit yndlingsområde og se, om der er nogle tomme lokaler eller forhøre dig hos andre butiksejere i området. Når du endelig har fundet dine lokaler, så skal du have besluttet dig for dit udvalg i butikken. Du kan gå med nogle helt bestemte mærker, eller også kan du blande dem godt og grundigt og sammensætte dine styles ud fra stil.

Det er vigtigt, at du har en bestemt målgruppe i hovedet, så du kan rette dit salg mod dem. Sørg for, at dine varer passer til den målgruppe, du ønsker skal komme forbi din butik.

Markedsføring på de sociale medier
Skal du markedsføre din café eller butik, så er sociale medier den helt rigtige vej ind til især de unge i Aarhus. Du kan overveje at indgå i samarbejder med nogle influencers i området, og I aftaler sammen, hvad det skal koste for dig. Måske en gratis frokost er nok, og så får du god reklame, der rækker ud til de unge i området. Sørg også for, at du selv har en aktiv profil på Instagram og Facebook, så alle kan følge med i, hvad der sker hos dig.